top of page
Etsi

Asiakastarina: Muutosmatka kohti parempaa yhteistyötä ja liiketoimintaa

Writer's picture: Jaana MattilaJaana Mattila

Päivitetty: 4. helmik.


Kaupan alan yrityksen nelihenkinen johtoryhmä tunnisti kriittisen tarpeen muutokselle. Huolta aiheuttivat mm. seuraavat asiat:

  • Tavoitteisiin ei päästy

  • Työilmapiiri oli tulehtunut

  • Henkilöstöllä oli suuri vaihtuvuus

  • Yhden henkilön kohdalla tehty kollega-arvio paljasti merkittävän poikkeaman käyttäytymisessä

Johtoryhmä ymmärsi, ettei tilanne voisi jatkua ennallaan ja päätti panostaa yksilövalmennukseen, jossa koko johtoryhmä olisi aktiivisesti mukana.


Ratkaisu: Yksilövalmennus osana johtoryhmätyöskentelyä


Valmennuksen pääpaino oli itsetuntemuksen, kommunikaatiotaitojen ja työyhteisötaitojen kehittämisessä. Toteutus sisälsi:

  • 12 vkon intensiivisen ja räätälöidyn valmennusohjelman, yhteensä 12 yksilösessiota f2f ja etänä

  • Joryn kanssa yhteinen kick-off ja lopetus

  • Valmentajan osallistumisen johtoryhmiin valmennuksen aikana

  • Toimitusjohtajan ja yksilövalmennettavan kanssa käydyt kolmikantakeskustelut

  • Kollega-arvioiden mittaamisen ja seurannan 

  • Kirjallisen havainnoinnin, dokumentoinnin ja palautteen

  • Välitehtävät ja lopputehtävä

Tavoite ja muutosprosessi 


Johtoryhmä määritteli selkeäksi tavoitteeksi parantaa sisäisiä suhteita ja siten vahvistaa liiketoimintaa. Ongelmien yhdessä tunnustaminen ja tunnistaminen sekä sitä kautta tavoitteen kirkastaminen on välttämätön vaihe muutosprosessin onnistumisen kannalta. 


Muutos tapahtuu vain, kun:

  • Uusia toimintamalleja on mahdollisuus prosessinomaisesti sisäistää, jolloin ne muuttuvat osaksi omaa ajattelua ja käyttäytymistä

  • Hyväksytään, että tulosten näkyminen vie aikaa ja resursseja

  • Muutokseen sitoudutaan yksilötasolla, mutta ymmärretään sen vaikutus koko työyhteisöön. Muutos tapahtuu aina suhteessa muihin, vaikka kyseessä olisikin yksilövalmennus. 


Luottamuksen merkitys 


Valmentajan roolina oli rakentaa kasvun, kehityksen ja muutoksen mahdollistava tila sekä luotsata huolellisesti räätälöity ja intensiivinen prosessi läpi huomioiden sekä yksilön että muun johtoryhmän mukana olo. Luottamus ei synny hetkessä, ja muutos voi kohdata vastustusta. Siksi myös johtoryhmän aktiivinen mukana olo ja tuki oli keskeistä.


Johtoryhmän ja työyhteisön rooli 


Muutos ei ollut vain yksilövalmennettavan vastuulla.

  • Kollegoilta odotettiin sietokykyä, kannustusta ja oman toiminnan tarkastelua

  • Johtoryhmä/ toimitusjohtaja olivat aktiivisia toimijoita, eivät vain sivusta seuraajia

  • Jokainen vastasi omasta asenteestaan ja käyttäytymisestään. Mutta sitä, miten yhden ihmisen negatiivinen vaikutus voi ulottua koko yhteisöön, ei vähätelty. 

Tulos ja kehitys 


Valmennuksen aikana esiin nousi tarve myös muille muutoksille, joita olivat :

  • Omistajien roolien tarkentaminen

  • Vision uudelleenmäärittely

  • Tavoitteiden ja vastuiden selkeyttäminen

  • Suoritusten mittaamisen ja palkitsemisjärjestelmien päivitys 

Valmennuksen aikana mitatut kollega-arviot osoittivat selkeää kehitystä - jopa johtoryhmän muiden jäsenten osalta, ei pelkästään yksilövalmennuksessa olleen henkilön. 

Arviossa mitattiin kokemusta toisen vaikutuksesta suhteessa yrityksen tekemiseen ja ilmapiiriin, asennetta arkeen ja käytöstä suhteessa toisiin. Tulokset näyttivät tältä:

  • Henkilö 1: syyskuu 9 -> joulukuu 9.3

  • Henkilö 2: syyskuu 8.3 -> joulukuu 9

  • Henkilö 3: syyskuu 5.3 -> joulukuu 7.6

  • Henkilö 4: syyskuu 8.3 -> joulukuu 9


Yksilövalmennettavan muutokset:

  • kiinnittää enemmän huomiota siihen, mitä ja miten asioita sanoo -> 3 sekunnin ajatus

  • ymmärrys erilaisista rooleista lisääntynyt (isä, omistaja, myyjä jne.)

  • toisille tilan antaminen 

  • ajatus tulevasta: miten olla hyvällä sykkeellä mukana -> ajatuksia siitä, millaiseksi oma panos muodostuu

  • erilainen syksy ollut itselle, kun ollaan juteltu enemmän -> olo, että kävelee peilisalissa

  • valmennuksen hyöty näkyy sisäisessä ajattelussa


Yhteinen huomio johtoryhmästä: Osataan jakaa asioita, jotka vaivaavat -> asioista on tullut enemmän yhteisiä.


Lopputulos: Mitä muutos merkitsi? 


Johtoryhmä huomasi, että paremmat sisäiset suhteet loivat pohjan myös liiketoiminnan kehittymiselle, jopa sellaisissa kohdissa, joista ei aiemmin oltu oltu tietoisia. Jokainen oppi arvostamaan paremmin yhteistyön merkitystä ja ymmärsi oman toimintansa vaikutuksen työyhteisöön.

Lopulta valmennuksen suurin anti oli konkreettinen, mitattavissa oleva muutos: parantunut työilmapiiri, selkeämmät roolit ja vastuut sekä johtoryhmän vahvistunut kyky ratkoa haasteita rakentavasti. Muutokset heijastuivat myös liiketoimintaan, kun yhteishenki parani ja yhteistyö sujui aiempaa tehokkaammin. Tämän ansiosta yritys pystyi keskittymään kasvuun ja kehittämään toimintaansa entistä tavoitteellisemmin.


Kun liiketoiminnan kasvu ja kehittyminen mm. sisäisiä suhteita parantamalla on ajankohtaista, ollaan yhteydessä. 


Jaana 0401727951, jaana@diippi.fi


0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


diippi_logo_paksu_valkoinen-01.png

IT-konsultointiyrityksille, joilla ei ole varaa menettää huippuosaajia. 

DIIPPI OY


Jaana Mattila

jaana@diippi.fi

+358 40 1727951

PL 88, 02401, Kirkkonummi

Y-Tunnus 2726960-8

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
2024 © Diippi Oy | TIETOSUOJA |.
bottom of page