top of page
Etsi

Miten huippuosaaja valitsee juuri teidät - aineettomien palkkioiden voima

Writer's picture: Jaana MattilaJaana Mattila

Päivitetty: 1. marrask. 2024


Huippuosaajia tavoittelevat yritykset näkevät paljon vaivaa analysoimalla valtavasti tietoa ja tuottamalla sen perusteella näkemyksen siitä, millainen yhdistelmä palkkaa, etuja ja lisäetuja muodostaa kilpailukykyisen ja houkuttelevan paketin – mutta lopputulos on usein samanlainen kuin kilpailijalla. 


Miten voitte siis erottua joukosta niin, että huippuosaajat haluavat valita juuri teidät? 


Erottautuminen tapahtuu palkan ja bonusten lisäksi yrityksesi erityispiirteiden kautta eli sillä, mikä tekee teistä ainutlaatuisia. Kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa painotetaan myös aineettomia eikä suoraan rahallisia hyötyjä, menestyvät. Työn edellytysten tulee olla kunnossa, kuten joustavat työskentelyjärjestelyt ja työvälineet. Toisaalta myös ns. epämääräisemmät ja vaikeammin selitettävät palkinnot, kuten työntekijäkokemus, kulttuuri, ja kokemus nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta ovat kriittisiä huippuosaajan pysyvyyden ja sitoutumisen kannalta. Tässä kannattaa muistaa myös yksilöllisyys. Kun oikeille ihmisille tarjotaan oikeanlaisia palkintoja oikeaan aikaan, syntyy onnistumisia ja huippuosaajat haluavat olla merkittävä osa yrityksen menestystarinaa. 



1. Tunnustus ja arvostus 


Se, miten organisaatio tunnistaa ja tunnustaa työntekijöidensä suoritukset ja miten se motivoi heitä, heijastelee suoraan yrityksen kulttuuria, arvoja ja mielentilaa. Rahalliset kannustimet, kuten bonukset, ovat vain yksi osa tehokasta kannustinohjelmaa. Ääneen sanotulla kiitoksella ja tunnustuksella – erityisesti julkisesti – on usein sitoutumisen kannalta jopa suurempi merkitys erityisesti huippuosaajien kohdalla. Ole myös huolellinen siinä, kuka kiitoksen antaa, kenelle ja miten se annetaan.



2. Kouluttautuminen, urakehitys ja kasvu


Huippuosaajat ovat yleensä hyvin kiinnostuneita omasta ammatillisesta kasvusta ja kehittymisestä. Moni yritys mahdollistaa ammatillisen kasvun, mutta sellainen yritys, joka huomioi huippuyksilön kokonaisvaltaisesti niin ammattilaisena kuin ihmisenä, on sitoutumisen arvoinen. Sekä työ- että henkilökohtaisen identiteetin, urapolun, vahvuuksien ja heikkouksien, epävarmuuksien, omien rajojen, intohimojen ja omien toimintamallien tunnistaminen on olennaista. Huippuosaaja on usein kaikilla elämän osa-alueilla extreme-ihminen, joka tarvitsee tukea ja toisaalta syttyy siitä, kun ajattelua haastetaan. Huippuosaajaa ei kannata jättää tekemisessään ja ajattelussaan yksin, vaan hänellä tulee olla tukenaan ja sparraajanaan luotettava henkilö. Ja onpa tämä luottamuksellinen henkilö sitten esihenkilö, mentori, coach tai kollega - pääasia, että suhde on riittävän intensiivinen ja huippuosaajan toimijuutta ajattelun ja tekemisen tasolla vahvistava.



3. Merkityksellinen työ


Työn merkityksellisyydestä on tehty paljon tutkimusta ja mm. McKinseyn tutkimus “Help your employees find purpose—or watch them leave” (2021) korostaa työn merkityksellisyyden kriittistä roolia huippuosaajien motivaation ja pysyvyyden kannalta. Ne, jotka kokevat työnsä tarkoitukselliseksi ja merkitykselliseksi, tuntevat neljä kertaa todennäköisemmin tyytyväisyyttä työssään. 


Harvard Business Reviewn artikkelit nostavat toistuvasti esiin työn merkityksellisyyden erityisesti millenniaalien ja Z-sukupolven huippuosaajien kohdalla. Niiden mukaan ne, jotka kokevat työnsä merkitykselliseksi, eivät pelkästään ole sitoutuneempia vaan myös tavoittelevat korkeampia suorituksia ja todennäköisemmin pysyvät pitkään työnantajansa palveluksessa.

Merkityksellisyys nousee siis erittäin tärkeäksi vetovoimatekijäksi, etenkin kun palkkaus ja muut rahalliset edut ovat kilpailukykyisellä tasolla. Huippuosaajat haluavat nähdä selkeän yhteyden oman roolinsa, työnsä ja organisaation kokonaisvaltaisen mission ja tavoitteiden välillä. 



4. Energisoiva työympäristö


Motivoiva ja positiivinen ympäristö edistää sitoutumista ja on salainen ainesosa yrityksissä, joissa ihmiset viihtyvät. Tyypillisesti yritysten johtajista lähes kaksi kolmasosaa arvioi, että 30 % tai enemmän heidän yrityksensä markkina-arvosta on peräisin yrityskulttuurista – ja kolmasosa arvioi kulttuurin osuudeksi 50 % tai enemmän. Yritykset voivat luoda energisoivan ilmapiirin johtajien avulla, jotka ymmärtävät organisaation ilmapiirin ja arvot ja osaavat sisäistää ne johtamisessaan. Energisoiva työympäristö ei synny johtamatta. 



Lopuksi


Jokainen haluaa tulla nähdyksi, kuulluksi ja tunnustetuksi sellaisena kuin on. Huippuosaaja ei ole tästä poikkeus. Deloitten 2020 Global Human Capital Trends -raportti korostaa, että 80% työntekijöistä haluaa, että heidän organisaationsa kohtelee heitä yksilöinä, ei vain osana joukkoa. Työntekijät arvostavat henkilökohtaista lähestymistapaa, joka ottaa huomioon heidän ainutlaatuiset tarpeensa ja toiveensa.


Kun huippuosaaja on huippuyksilö, joka tekee huipputulosta, tarvitsee hän loistaakseen ja kehittyäkseen myös huippukannustimia. Siksi rahallinen korvaus ei yksin riitä. 


0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


diippi_logo_paksu_valkoinen-01.png

IT-konsultointiyrityksille, joilla ei ole varaa menettää huippuosaajia. 

DIIPPI OY


Jaana Mattila

jaana@diippi.fi

+358 40 1727951

PL 88, 02401, Kirkkonummi

Y-Tunnus 2726960-8

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
2024 © Diippi Oy | TIETOSUOJA |.
bottom of page