Johdat organisaatiosi huippuosaajia. He ovat alansa parhaita, ehkä nopeampia ja taitavampia kuin kukaan muu. Mutta heidän erityisyytensä on usein myös isoin este menestykselle. Voit kysyä itseltäsi näkevätkö huippuosaajat itsensä realistisesti – ja näetkö sinä, mitä heiltä puuttuu?
Huippuosaajan blind spot – mitä siitä olisi hyvä tietää?
Huippuosaajat ovat usein poikkeavia, ääripäiden yksilöitä niin persoonaltaan, energialtaan kuin taitotasoltaankin. Ehkä myös siksi itsetuntemuksen sokeat pisteet, blind spotit, korostuvat. Myös se, miten heidän ympäristönsä suhtautuu, vaikuttaa.
Asiantuntijuuden painolasti: Huipppuosaajat ovat tottuneet tietämään enemmän kuin muut ja tekemään nopeita päätöksiä, mikä voi estää heitä kuuntelemasta toisten näkemyksiä
Egon suojamekanismi: Koska huippusaajia usein kehutaan ja arvostetaan, saattavat he jopa tiedostamattaan rakentaa ympärilleen kuplan, jossa palautteen vastaanottaminen on vaikeaa ja defensiivistä
Johtajan rooli korostuu: Huippuosaajien johtajana sinun tehtäväsi on tunnistaa nämä sudenkuopat ja auttaa heitä kasvamaan – ei vain yksilöinä, vaan myös osana tiimiä ja ihmisinä
Miksi blind spot on erityisen vaarallinen huippuosaajille ja sitä kautta yritykselle ja sen ihmisille?
Huippuosaajat ovat usein organisaation kriittisiä menestyksen kulmakiviä. Jos heidän blind spotinsa jää huomiotta, heidän toimintansa voi sabotoida jopa yrityksen ja muiden tiimien toimintaa. Huippuosaaja, joka toimii itsekkäästi ja unohtaa tiimin tarpeet, voi hajottaa organisaatiokulttuuria hitaasti mutta varmasti. Uhkakuvana on, että huippuosaaja ei enää kuuntele asiakasta, koska tietää itse paremmin. Asiakas kokee, ettei enää saa oikeanlaista palvelua ja on tyytymätön. Lopputuloksena asiakas vaihtaa toimittajaa ja yritys menettää euroja ja mainetta.
Miten tunnistat huippuosaajan blind spotin?
Huippuosaajien kohdalla blind spot saattaa ilmetä eri tavoin kuin muilla työntekijöillä. Tässä merkkejä, joihin sinun johtajana kannattaa kiinnittää huomiota:
1. Minä-keskeisyys puheessa ja päätöksissä
Jos huippuosaaja puhuu liikaa "minusta" eikä tiimistä, on mahdollista, että hän ei näe, miten hänen toimintansa vaikuttaa muihin. Tämä voi näkyä esimerkiksi:
Keskusteluissa, joissa hän keskittyy omiin saavutuksiinsa eikä tunnista tiimin panosta
Päätöksissä, joissa hän ei ota huomioon muiden näkökulmia
Epäonnistumisisa tai virheissä - mikään ei ole hänen vikansa
2. Koskemattomuuden illuusio
Huippuosaajat ovat usein tottuneet olemaan oikeassa. Tämä voi johtaa siihen, että:
Kukaan ei uskalla antaa heille palautetta.
He eivät itse näe, miten heidän toimintansa vaikuttaa esim. tiimin dynamiikkaan, projektin onnistumiseen tai asiakkaan palautteeseen
Heidän on vaikea pysähtyä reflektoimaan omaa toimintaansa suhteessa muihin, koska he eivät koe siihen olevan tarvetta
3. Heikko kyky innostua muiden nostamisesta
Huippuosaaja ei koe iloa siitä, että muut onnistuvat. Tämä voi ilmentyä niin, että:
Hän saattaa nähdä itsensä korvaamattomana
Hän ei ymmärrä tiimin kollektiivisen menestyksen arvoa
Muiden auttaminen on toissijaista ja vähemmän arvokasta käsillä olevan projektin onnistumisen tai ongelman ratkaisemisen kannalta
Johtamisen muistisäännöt: Miten auttaa huippuosaajaa tunnistamaan blind spotinsa?
Luo turvallinen ympäristö, jossa haastaminen on sallittua.
Huippuosaajat saavat usein paljon kiitosta ja vähemmän suoraa palautetta. Luo kulttuuri, jossa palautteen antaminen on paitsi sallittua, myös odotettua ja haluttua. Hyödynnä säännöllisiä palautekeskusteluita ja kysy eri näkökulmia ruokkivia kysymyksiä, joissa keskiössä on koko tiimi, asiakas ja yhteinen tekeminen. Kannusta näkemään tekemisessä ja ajattelussa vähemmän itseä ja enemmän yhteistä. Kun fokus on tietoisesti yhteisessä, oma rooli on väistämättä pienempi.
3 MUISTISÄÄNTÖÄ JOHTAJALLE - KK, NN, RR
KK = Käännä katse
Käännä katse tiimiin auttaaksesi huippuosaajaa näkemään oman blind spotinsa ja korosta tiimin merkitystä:
Kysy esim. Miten tiiminä onnistuitte? Kuka otti vastuuta mistäkin? Mistä kaikesta tiedätte, että tiimi toimi hyvin? Missä voisitte tiiminä vielä parantaa? Mitä asiakas sanoisi tiiminne toiminnasta?
Tämä ohjaa huippuosaajaa miettimään muidenkin roolia kuin omaansa ja auttaa huomaamaan kehityskohteita, joissa omaa osaamista voisi vieläkin paremmin hyödyntää.
NN = Nosta näkemykset
Nosta esiin kollegoiden näkemykset. Joskus blind spot paljastuu vasta, kun sen sanoo joku muu. Hyödynnä tiimin havaintoja ja luo tilanteita, joissa muut voivat tuoda esiin huippuosaajan vahvuuksia ja kehityskohteita - turvallisesti.
Järjestä esim. vertaisarviointeja tai yhteisiä retrospektiivejä säännöllisesti, joissa tiimi arvioi keskinäistä dynamiikkaansa
Kysy esim. Millainen tiimi olemme? Miten kommunikoimme? Missä voimme onnistua tiiminä paremmin ja mikä kaikki siihen vaikuttaa? Millainen on oma roolini tiimissä? Millaiseen rooliin muut minut sijoittaisivat?
RR = Rakentavasti ja rohkeasti
Haasta rakentavasti ja rohkeasti. Blind spot ei poistu itsestään – ja usein sen esiin tuominen voi vaatia johtajalta rohkeutta.
Älä pelkää kysyä esim. Mitä ajattelet...voisiko olla niin, että päätöksesi ei huomioinut kaikkia näkökulmia?
Osoita ja sanoita ääneen, että palautteesi tavoitteena on auttaa, ei arvostella.
Käännä blind spot huippuosaajan vahvuudeksi
Kun huippuosaaja tunnistaa omat sokeat kohtansa, hän ei vain kasva yksilönä – hän kasvaa myös ihmisenä ja oman tiiminsä johtajana. Blind spotin käsitteleminen ei ole pelkästään itsetietoisuuden vahvistamista, vaan se on avain tiimityön, luottamuksen ja organisaation menestyksen rakentamiseen. Kun blind spot on tunnistettu, on se sallittu puheenaihe ja voi opettaa tiimille, johtajalle ja yritykselle enemmän kuin arvaatkaan.
MIETI VIELÄ HETKI TIIMIÄSI JA ORGANISAATIOTASI:
Onko joukossanne huippuosaajia, joiden blind spot saattaa olla haitaksi?
Millaisia blind spoteja tunnistit?
Millaisia esimerkkejä osaat kertoa, missä kaikessa blind spot näkyy arjen tekemisessä? ‘
Millä kaikilla tavoin voisit auttaa huippuosaajia näkemään itsensä selkeämmin ja kasvamaan - itse ja yhdessä tiiminsä kanssa?
コメント