top of page
Etsi

Jokainen sana on valinta. Johtaja - teetkö omat valintasi tietoisesti?

Writer's picture: Jaana MattilaJaana Mattila

Päivitetty: 30. tammik.

Tiesitkö, että jokaisessa keskustelussa teet tuhansia valintoja. Valitset miten osoitat läsnöoloa, mitä ja miten kuuntelet, mitä ja miten sanot, milloin sanot ja mitä jätät sanomatta. Jotta osaisit tehdä oikeita valintoja, tarvitset valtavan määrän tietoa ja harjoittelua siitä, mitä ihmisten välillä tapahtuu ja miten sinun näissä kohtaamisissa kannattaisi olla, ajatella, toimia ja puhua.


Keskustelua ei aina voi valita – mutta sen, miten siinä on ja toimii, voi.


Johtajana löydät itsesi jatkuvasti tilanteista, joissa joku tuo sinulle kysymyksen, haasteen tai ajatuksen. Sinä itse päätät, miten niissä tilanteissa ajattelet, olet, toimit ja puhut. Mitä ja miten kuuntelet ja sanot – ja mitä jätät sanomatta. Jokainen sana, jokainen hetki on valinta. Valinta, jolla voit joko vahvistaa johdettavasi toimijuutta tai ottaa sitä häneltä pois. 


Sanoisin, että teet näissä hetkissä yhden tärkeimmistä valinnoista ihmisen ja koko yritykseksi menestyksen suhteen. Siksi tekee mieli kysyä kuinka usein olet harjoitellut näitä kohtaamisia, tutkinut tietoisesti tapaasi olla, ajatella, toimia ja puhua? Ja miten hyvin tiedät, mitä sinun missäkin tilanteessa pitäisi tehdä?


Mitä oikeastaan kuulet, kun kuuntelet ja miten vastaat, kun puhut?


Johtajana keskustelet päivittäin huippuosaajien, kollegoiden, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Mutta pysähdytkö koskaan miettimään, mitä oikeastaan kuulet.

 

  • Kuuletko epävarmuuden, halun kehittyä, ongelmia vai mahdollisuuksia? 

  • Keskitytkö siihen, mitä sinulle halutaan kertoa, vai siihen, mitä haluaisit kuulla tai luulet kuulevasi?

  • Valitsetko antaa tilaa vai täytätkö hiljaisuuden? 

  • Oletko tietoinen, ettet koskaan voi tietää, mitä toisen mielessä liikkuu?


ESIMERKKI


Kun joku epäröi, saatat helposti olettaa hänen olevan epävarma. Epäröinti voi kuitenkin tarkoittaa monia asioita, esim. että hän haluaa valita sanansa tarkasti. Ehkä ajatus on vielä kesken. Ehkä aihe on vaikea. Ehkä hän jännittää, mitä mieltä olet jne.


Ja kun et voi tietää, voit aina kysyä sensitiivisesti, uteliaasti ja neutraalisti (epäröiden ehkä itsekin…):


" Huomaan miettiväni, että valitsit sanojasi huolella, kun kerroit tästä aiheesta. Olisin todella kiinnostunut kuulemaan, mikä kaikki siinä on sellaista, mikä saa sinut tekemään niin…?

 

(huom. en tulkinnut myöskään epäröintiä, vaikka se minussa alkoikin resonoida ja herätti halun kysyä lisää) 


SELITYS


Tässä esimerkissä valitsin ottaa sisäisen dialogini ja tuntemukseni hyötykäyttöön ja tuoda ne ulkoiseen dialogiin. Valitsin sanani tarkoin, koska tässä (ja yleensä kaikissa keskusteluissa) tapahtui kaikki seuraava yhtä aikaa ja jokainen seuraavista on valinta, jolla voin joko lisätä tai ottaa pois toisen ihmisen toimijuutta: 


  • Tutkailen omia tuntemuksiani ja ajatuksiani siitä, mitä toinen on sanonut eli reflektoin

  • Valitsen mitä kaikkea sisäisestä dialogistani kuuntelen ja miten sanoitan sen ääneen 

  • Epäröivä puhe (huomaan miettiväni, en tiedä varmaksi) eli asettaudun tietoisesti ei-tietämisen positioon

  • Valitsen milloin sanon, mitä sanon ja miten sanon

  • Kutsun toisen dialogiin kysymällä avoimen eli M-kysymyksen

  • Kytkeydyn toisen puheeseen tai omiin ajatuksiini toisen puheesta

  • En tiedä paremmin, tulkitse tai neuvo. Tiedostan, että dialogi päättyy tai sammuu pisteeseen tai huutomerkkiin ja siksi en anna lausuntoja ja neuvoja

  • Jätän toiselle tilaa ja mahdollisuuden antaa omille sanoilleen merkityksen ja näin vahvistan hänen toimijuuttaan 

  • Kun kysyn ‘mikä kaikki…’, tuon keskusteluun mahdollisimman moniäänisen ulottuvuuden - en kysy esim. tunteista, ajatuksista, teoista, toiminnasta… vaan mahdollisimman laajasti rajaamatta mitään pois


Hyvät johtajat tuntevat itsensä. Parhaat johtajat auttavat muita tuntemaan itsensä.


On huikeaa huomata, miten paljon asioita tapahtuu yhdessä hetkessä, yhden lauseen aikana. Tätä lähestymistapaa, jonka avulla avaan esimerkkiä, voisi kutsua dialogiseksi mindsetiksi. Kaikessa monimutkaisuudessaan se tarkoittaa niinkin yksinkertaista asiaa, että jokaisen kohtaamisen, valinnan, kuuntelemisen ja vastaamisen taustalla on tietoinen intentio: "Miten voin aidosti auttaa tätä ihmistä, enkä vain tuoda esiin itseäni? " Ja kukapa ei haluaisi olla sellaisen johtajan johdettavana, jonka motiivit ovat tällaiset. 


Väitän, että kohtaaminen tai keskustelu ei ole vain strukturoituja kysymyslistoja, harjoiteltuja fraaseja tai vuorovaikutus- ja viestintätaitoja vaan olemisen ja ajattelun, toiminnan ja puheen tapa - ehkä jopa ihmiskäsitys ja mindset. Sitä, mikä määrittää, miten suhtaudumme toisiimme ja ympäröivään maailmaan. Onnistuneet keskustelut eivät tapahdu sattumalta - ne ovat täynnä tietoisia valintoja.  


Kun huomaat tarvitsevasi lisätietoa, ymmärrystä ja taitoja, autan mielelläni. Jos haluat aloittaa harjoittelun heti, aloita vaikka tästä. Voit miettiä jälkikäteen, miten se muutti suhtautumistasi keskusteluun.


Harjoittele tekemään valintoja näiden kolmen kysymyksen kautta: 

  1. Milloin sanon 

  2. Mitä sanon 

  3. Mitä jätän sanomatta


Olet nyt ottanut yhden askeleen kohti uudenlaista tapaa suhtautua keskusteluihin. Hienoa!





0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


diippi_logo_paksu_valkoinen-01.png

IT-konsultointiyrityksille, joilla ei ole varaa menettää huippuosaajia. 

DIIPPI OY


Jaana Mattila

jaana@diippi.fi

+358 40 1727951

PL 88, 02401, Kirkkonummi

Y-Tunnus 2726960-8

  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
2024 © Diippi Oy | TIETOSUOJA |.
bottom of page