top of page
Etsi
  • Writer's pictureJaana Mattila

Ymmärrystä väärinymmärtämiseen

Kyselin taannoin LinkedInissä apua eteeni osuuneeseen haastavaan tilanteeseen eräässä valmennuksessa. Koin, että minua ymmärrettiin väärin joko tahallaan tai tahattomasti. Sain mahtavia ohjeita asian käsittelyyn ja halusin tehdä niistä ihan oman postauksen, jotta myös muutkin voisivat saada apua samankaltaisiin haastaviin tilanteisiin. Tässä vapaasti koottuna 20 tapaa suhtautua.

1. Kysy ja kiinnostu siitä, miksi sanomasi tulkittiin niin kuin tulkittiin


2. Kiinnostu tapahtuneesta ilmiöstä: millaiset ajatukset johtivat siihen, millä kaikilla tavoilla sanomisen voi ymmärtää


3. Huolehdi, että asiakas tulee kuulluksi


4. Mitä asiakas toivoisi kuulevansa, minkä toiveen hänen puheensa pitää sisällään


5. Irti kirjoitetusta tekstistä, siirry kasvotusten tapahtuvaan kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen


6. Draaman keinot


7. Oivalluttaminen


8. Koko tiimin motivaation kartoittaminen: auttaa avaamaan väärinkäsityksiä ja opitaan sanoittamaan asioita


9. Kaikkia ei voi aina miellyttää


10. Pura ryhmä ympäriltä ja keskity yksilöön: yksilön aiemmat kokemukset vaikuttavat suhtautumiseen ja luottamuksen syntymiseen, miksi ymmärretään väärin, vaikuttaako esim. elämäntilanne tulkintoihin


11. Itseironia, ei kuitenkaan toimi kaikissa tilanteissa: käytä harkiten


12. Arvot valituksen takana: usein asiat, joista valitamme eniten, edustavan meille arvoja, jotka jäävät vähälle huomiolle.


13. Näkökulman vaihtaminen negatiivisesta positiiviseen


14. Älä yritä itse auttaa vaan pyydä apua, näkökulmia ja ratkaisuja: osallista ja anna vastuuta


15. Kuuntele - kiitä - pahoittele - sovi


16. Jotkut ihmiset ovat aidosti ilkeitä: ei nähdä omassa käytöksessä muutoksen tarvetta


17. Oman tunnetason kurissa pitäminen: ymmärrys ja hyväksyntä auttavat


18. Kuuntele sydäntäsi


19. Etäisyyden ottaminen ja anteeksi antaminen: irti päästäminen


20. Kysy neuvoa, kuuntele viisaita ihmisiä ympärilläsi ja ota opiksi






0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Dialogiset taidot johtamisessa

Johtajan vuorovaikutustaidoilla on merkittävä rooli siinä, miten ihmiset kokevat tulevansa kuulluksi ja kuulluksi tuleminen on edellytys ihmisten tyytyväisyydelle työelämässä. Tyytyväiset ihmiset ovat

bottom of page