Kyselin taannoin LinkedInissä apua eteeni osuuneeseen haastavaan tilanteeseen eräässä valmennuksessa. Koin, että minua ymmärrettiin väärin joko tahallaan tai tahattomasti. Sain mahtavia ohjeita asian käsittelyyn ja halusin tehdä niistä ihan oman postauksen, jotta myös muutkin voisivat saada apua samankaltaisiin haastaviin tilanteisiin. Tässä vapaasti koottuna 20 tapaa suhtautua.
1. Kysy ja kiinnostu siitä, miksi sanomasi tulkittiin niin kuin tulkittiin
2. Kiinnostu tapahtuneesta ilmiöstä: millaiset ajatukset johtivat siihen, millä kaikilla tavoilla sanomisen voi ymmärtää
3. Huolehdi, että asiakas tulee kuulluksi
4. Mitä asiakas toivoisi kuulevansa, minkä toiveen hänen puheensa pitää sisällään
5. Irti kirjoitetusta tekstistä, siirry kasvotusten tapahtuvaan kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen
6. Draaman keinot
7. Oivalluttaminen
8. Koko tiimin motivaation kartoittaminen: auttaa avaamaan väärinkäsityksiä ja opitaan sanoittamaan asioita
9. Kaikkia ei voi aina miellyttää
10. Pura ryhmä ympäriltä ja keskity yksilöön: yksilön aiemmat kokemukset vaikuttavat suhtautumiseen ja luottamuksen syntymiseen, miksi ymmärretään väärin, vaikuttaako esim. elämäntilanne tulkintoihin
11. Itseironia, ei kuitenkaan toimi kaikissa tilanteissa: käytä harkiten
12. Arvot valituksen takana: usein asiat, joista valitamme eniten, edustavan meille arvoja, jotka jäävät vähälle huomiolle.
13. Näkökulman vaihtaminen negatiivisesta positiiviseen
14. Älä yritä itse auttaa vaan pyydä apua, näkökulmia ja ratkaisuja: osallista ja anna vastuuta
15. Kuuntele - kiitä - pahoittele - sovi
16. Jotkut ihmiset ovat aidosti ilkeitä: ei nähdä omassa käytöksessä muutoksen tarvetta
17. Oman tunnetason kurissa pitäminen: ymmärrys ja hyväksyntä auttavat
18. Kuuntele sydäntäsi
19. Etäisyyden ottaminen ja anteeksi antaminen: irti päästäminen
20. Kysy neuvoa, kuuntele viisaita ihmisiä ympärilläsi ja ota opiksi
Comments